Männäviikolla katsoin Milos Formanin ohjaaman elokuvan Valmont,
pääosissa Colin Firth ja Annette Bening, ja tämä onkin neljäs näkemäni
leffaversio Choderlos de Laclosin mainiosta kirjeromaanista Les liaisons
dangereuses (Vaarallisia suhteita), ja näkemättömiä leffoja on vielä
pari jäljellä.
Samaan tapaan kuin vaikkapa jotkut Shakespearet ja
Austenit, Vaarallisia suhteita on taipunut hyvin filmatisoiduksi ja
sovitetuksi eri ympäristöihin ja aikakausiin. Valmont ja Frearsin
Valheet ja viettelijät (pääosissa John Malkovich ja Glenn Close) ovat
molemmat kirjoitusaikaan sijoittuvia pukudraamoja, mutta Kumblen Julmia
aikeita (Ryan Phillippe ja Sarah Michelle Gellar) onkin high school
-draama nykyhetken Amerikasta ja Leen Vaarallisia suhteita (Bae Jong-Yoon ja
Lee Mi-Sook) sijoittuu 1700-luvun Koreaan. Ja versiot joita en ole nähnyt
sijoittuvat 1950-luvun Ranskaan ja 1930-luvun Kiinaan...oikeastaan
kaikki mitä tarvitaan on comme il faut -yhteiskunta jossa on tärkeää
näyttää moraaliselta, ja kun sinne sitten heittää pari kieroa
juonittelijaa ja näiden salaliiton niin sotku on valmis, tarinasta voi
siirtää helposti isoja osia minne tahansa.
Ja olen
kyllä pitänyt kaikista noista näkemistäni versioista. Valmont on ehkä
heikoin koska se vertautui niin vahvasti Vaarallisiin suhteisiin ollen
oikeastaan kaikessa hieman heikompi: Firth on vähän liian nöösi
uskottavaksi Valmontiksi ja Bening pahistelee uskottavasti mutta
ristiriita hyveellisen julkisivun kanssa ei näy, ja Close ja Malkovich
taas olivat täydellisiä rooleissaan (Pfeiffer ja Thurman ansioituivat
toki myös). Untold Scandal oli uskollinen tarinalle mutta teki
tyylikkäästi oman juttunsa, ja vieläpä visuaalisesti tosi hyvin, ja
Julmien aikeiden viehätyksessä campilla on oma osuutensa (Gellarin
eeevil Buffy oli hauskanhieno ja Selma Blair ylinäytteli
viihdyttävästi), mutta siinäkin maiseman vaihdos oli kekseliäs.
Mutta
kyllä siis Valmontkin oli viihdyttävä kokemus enkä odota mitään
huonompaa myöskään mahdollisilta muilta versioiltakaan; kun tarina
pidetään jollain tavalla kasassa ja näyttelijät eivät aktiivisesti
epäonnistu niin homma toimii, ja jos näyttelijät ovat hyviä ja
visuaalisuuteen on panostettu niin lopputulokselta voi odottaa
paljonkin.
Kirjeromaaneissa viehätys perustuu toki myös kieleen,
niin tässäkin, mutta teksti voi myös mennä joskus vähän liiankin
koukeroiseksi ja tarina ja henkilöt voivat jäädä myös vähän hämäriksi
tekstivyörytyksen alle, filmatisoinneissa taas tarina ja henkilöt
tulevat paremmin esiin, ja vaikka sekä kirja että leffat toimivat
itsenäisesti niin tässä tapauksessa sanoisin että hyvä kirja paranee kun
siitä näkee myös leffaversion.
3 kommenttia:
Tiedän olevani vähemmistössä, kun pidän enemmän Valmontista kuin Vaarallisista suhteista. Vaarallisia suhteita on hyvin uskollinen kirjalle, mutta Valmontissa tykkään juuri siitä, että se on omannäköinen tulkinta: henkilöhahmot eivät ole niin taitavia juonittelijoita vaan aika lailla tunteidensa vietävissä, oikeastaan aika sympaattisia.
Minäkin pidän Valmontista enemmän. Onhan se toki viihteellisempi, mutta minusta hyvin onnistunut näyttelijävalintoja myöten. Olen nähnyt myös tuon korealaisen version ja minusta tuntuu, että se pitäisi katsoa uudelleen, jotta sen maailmaan pääsisi paremmin sisään.
Joo, ymmärrän kyllä että Valmont voi toimia paremmin kuin Frearsin leffa, molemmat ammattitaidolla tehtyjä mutta Valmontissa on keveämpi tunnelma, Frearsin leffassa taas joskus aika painajaismainenkin ja Valmontin ja Merteuilin salaliitto on kuvattu julmemmin...
Lähetä kommentti