Ensinnäkin mainittakoon että edellisen postauksen kirjaa en ole
lukenut syyskyyssa enkä missään muussakaan kuussa, arvostelu oli
kirjoitettu googlaamalla päähenkilöiden nimet ja alkuasetelmat
paikalleen ja keksimällä loput omasta päästä. Antiplagiaatio-flashmobista kertovia linkkejä lisäsin pari kappaletta postauksen loppuun...
Martha Grimes - The Man With a Load of Mischief
Tuomas Kyrö - Mielensäpahoittaja ja ruskeakastike
Natsume Soseki - Botchan
Andre Gide - The Immoralist
Steen Steensen Blicher - Pitäjänlukkarin päiväkirja & Veljbyn pappi
Maarit Verronen - Vanhat kuviot
William Shakespeare - Rikhard II
Evelyn Waugh - Decline and Fall
Luigi Pirandello - Six Characters in Search of an Author
Jyrki Vainonen - Luutarha
Juhani Rekola - Kuitenkin Jumala on
Kati Närhi - Mustasuon mysteeri
Tiitu Takalo - Nurin
Ai Yazawa - Nana 21
Way & Ba - Umbrella Academy
Vera Brosgol - Anya's Ghost
Kate Beaton - Hark! A Vagrant
Pekka Manninen - Kumma historia
Syyskuussa
on luettu taas kaikenlaista. Sarjisfestarit olivat alkukuusta ja sen
saalista on lueskeltu, samoin kuin muutamia osuvia kirjastopoimintoja.
Mustasuon mysteereistä on laajempia kirjoituksia jo Sallalla ja Elma Ilonalla (ja minustakin se on hyvä) ja Takalon ja Mannisen albumit
viihdyttivät myös.
Manga-sarja Nana menee joksikin aikaa tauolle,
suomennoksissa on saatu Japanin julkaisut kiinni ja vaikka tarina
jatkuisi, se on ollut katkolla jo pitempään tekijän sairastumisen
vuoksi. Toivottavasti kuitenkin jatkuu, tämä on kiehtovan kimurantti
saippuaooppera...
Hark! A Vagrant -albumi löytyi kirjastosta, ja
siinä en huomannut mitään sellaista materiaalia jota ei jo Kate Beatonin
blogista löytynyt, mutta silti onhan tämä ihan loistava, suositellaan
historian, kirjallisuuden ja omalaatuisen huumorin ystäville (mm. kirjan
aloitusstrippi kertoo kaiken olennaisen Bronte-sisarusten kirjoista...)
Umbrella
Academy oli viihdyttävä meille jotka pidimme Grant Morrisonin Doom
Patrolista yms. eli varsin surrealistista supersankarimenoa. Ei
kuitenkaan suositella niille joille genre ei ole tuttu. Anya's Ghostia
sen sijaan suosittelen kaikille, venäläissyntyinen teinityttö USAssa
kohtaa sata vuotta aiemmin kuolleen irlantilaistytön haamun, ja ystävyys
alkaa hyvin mutta kaikki ei olekaan ihan sitä miltä
näyttää...jännitystä, huumoria, teiniangsteilua ja siirtolaisangsteilua
erinomaisesti toteutettuna.
Vähemmän kuvitetuista
kirjoista Rekolan esseillä jatketaan vanhaan malliin ja Kyröstäkään ei
tarvinnut mieltä pahoittaa että olisi tehnyt jatko-osassa eri tavalla
kuin ensimmäisessä. Verrosen uusi kokoelma tuli luettua vauhdilla ja
taattua laatua sekin on vaikken ihan parhaimpiinsa nostakaan.
Luutarha
on ensimmäinen Vainosen kirja jonka olen lukenut eikä sen lukeminen
pian Verrosen jälkeen oikein toiminut, niin selkeästi näistä tuli
Verrosen varhaisempi, enemmän spefiä ja kauhua arkirealismiin sekoittava
tuotanto mieleen, ja vertailussa Vainonen jäi tappiolle. Pari ihan
sympaattista tarinaa tästä nousi mutta...
Grimesin The
Man With a Load of Mischiefiin suhtauduin aluksi hieman varautuneesti,
modernin brittiläisen klassisen arvoitusdekkarin kirjoittaja kun on
amerikkalainen ja amerikkalaisten brittitulkinnat tapaavat olla vähän
turhan "twee" tai uskottavia kuin Dick van Dyken aksentti Maija
Poppasessa. Ja niin tässäkin alkupuolella vielä tökki vastaan se jatkuva
englantilaisuuden alleviivaus ja ominaispiirteiden viljely ihan koko
ajan, mutta niin vain tarina ja henkilöt onnistuivat vetämään mukaansa
että kokemus oli positiivinen ja Grimesin seuraaviakin kirjoja pitänee
lukea joskus (kuittaan tämän kirjan So American -haasteeseen koska
amerikkalaisuus tulee kuitenkin läpi tapahtumapaikasta huolimatta).
Se
varsinainen britti, Evelyn Waugh, oli taas omalaatuinen lukukokemus.
Olen yhden Waughin, Handful of Dustin aiemmin lukenut ja vaikka sitä
merkillisesti nimitettiinkin komediaksi niin minusta se oli lähinnä
ahdistava tragedia. Eikä tämäkään näyttänyt olevan aluksi parempi,
Waughilla näkyy olevan hyvä kyky päästä ihoni alle. Mutta tällä kertaa
sitä huumoriakin löytyi (tosin nettiselailun perusteella jotkut muut
hermostuivat kirjan keskivaiheilla löytyvistä lukuisista
yltiörasistisista kommenteista joita eri henkilöt laukovat). Loppujen
lopuksi hauska ja viihdyttävä katsaus brittiläisen yhteiskunnan eri
kerroksiin ja ilmenemismuotoihin, vaikka olisikin myös vahva argumentti
olla jäämättä kaipaamaan vaikka Iso-Britannia vajoaisi mereen huomenna.
Eurooppa-haasteessa
kummitteli Tanskan mentävä aukko ja kun olen melkein onnistunut
säilyttämään skandinaavi-dekkarineitsyyteni (yhden Marklundin olen
lukenut vuosia sitten) niin kun vastaan tuli sitten perinteistä
proosakirjallisuutta Tanskasta niin pitihän se sitten lukea. Ja eikös
vain Veljbyn pappi ollutkin protodekkari 1800-luvulta, ei niiltä kai voi
välttyä. Blicher on ilmeisesti tanskalaisen kirjallisuuden klassikkoja
ja nuo kaksi pienoisromaaniaan tai laajaa novelliaan olivat ihan
mainioita, Pitäjänlukkarin päiväkirja hyppi ajassa ja paikassa vähän
turhan laajalti ollakseen hyvä kokonaisuus vaikka tapahtumat ja kerronta
olivatkin periaatteessa kiinnostavia, ja Veljbyn pappi siis varsin
tehokas rikoskertomus jossa oli tyylillisesti näkyvissä myös
goottilaisen kirjallisuuden vaikutus vaikka Blicher realisti onkin.
Giden
Immoralist oli minusta aika tylsä, varmasti aikanaan ihan merkittävä
jne mutta ei nyt jaksanut kiinnostaa eikä ole Pastoraalisinfonian tai
Ahtaan portin tasoinen. Sosekin Botchan taas oli oikein viihdyttävä
kuvaus omalaatuisesta ja äkkiväärästä opettajasta, ja vaikka Sosekia
pidetäänkin modernin japanilaisen kirjallisuuden isänä ja tässäkin
kirjassa otetaan rivien välissä kantaa japanilaisen kulttuurin
erinomaisuudesta länsimaiseen verrattuna, niin jotenkin tästä tuli
mieleen Mark Twain...
Pari näytelmää myös. Rikhard
II ei varmaan kenenkään mielestä ole Shakespearen pääteoksia,
historiallisessa kuningasdraamassa on siellä täällä jotain ihan hyviä
pätkiä vaikken henkilöistä tai näiden tekemisistä niin kiinnostunutkaan.
Six Characters sen sijaan taidetaan lukea Pirandellon pääteoksiin, ja
hämmentävä näytelmä se kyllä on: kuuden hahmon joukko jotka ovat
menettäneet kirjoittajansa kesken tarinan ilmestyvät keskelle
näytelmäharjoituksia pyytämään että teatteriseurue toteuttaisi heidän
tarinansa...kimuranttia metafiktiota siis. Olisi kiinnostava kyllä nähdä
tämä myös esitettynä...
1 kommentti:
Hah, tuo Brontë-strippi on niin loistava että pakko panna se Facebookiin!
Lähetä kommentti