Ensinnäkin mainittakoon että edellisen postauksen kirjaa en ole 
lukenut syyskyyssa enkä missään muussakaan kuussa, arvostelu oli 
kirjoitettu googlaamalla päähenkilöiden nimet ja alkuasetelmat 
paikalleen ja keksimällä loput omasta päästä. Antiplagiaatio-flashmobista kertovia linkkejä lisäsin pari kappaletta postauksen loppuun...
Martha Grimes - The Man With a Load of Mischief
Tuomas Kyrö - Mielensäpahoittaja ja ruskeakastike
Natsume Soseki - Botchan
Andre Gide - The Immoralist
Steen Steensen Blicher - Pitäjänlukkarin päiväkirja & Veljbyn pappi
Maarit Verronen - Vanhat kuviot
William Shakespeare - Rikhard II
Evelyn Waugh - Decline and Fall
Luigi Pirandello - Six Characters in Search of an Author
Jyrki Vainonen - Luutarha 
Juhani Rekola - Kuitenkin Jumala on
Kati Närhi - Mustasuon mysteeri
Tiitu Takalo - Nurin 
Ai Yazawa - Nana 21
Way & Ba - Umbrella Academy
Vera Brosgol - Anya's Ghost
Kate Beaton - Hark! A Vagrant
Pekka Manninen - Kumma historia
Syyskuussa
 on luettu taas kaikenlaista. Sarjisfestarit olivat alkukuusta ja sen 
saalista on lueskeltu, samoin kuin muutamia osuvia kirjastopoimintoja. 
Mustasuon mysteereistä on laajempia kirjoituksia jo Sallalla ja Elma Ilonalla (ja minustakin se on hyvä) ja Takalon ja Mannisen albumit 
viihdyttivät myös. 
Manga-sarja Nana menee joksikin aikaa tauolle,
 suomennoksissa on saatu Japanin julkaisut kiinni ja vaikka tarina 
jatkuisi, se on ollut katkolla jo pitempään tekijän sairastumisen 
vuoksi. Toivottavasti kuitenkin jatkuu, tämä on kiehtovan kimurantti 
saippuaooppera...
Hark! A Vagrant -albumi löytyi kirjastosta, ja 
siinä en huomannut mitään sellaista materiaalia jota ei jo Kate Beatonin
 blogista löytynyt, mutta silti onhan tämä ihan loistava, suositellaan 
historian, kirjallisuuden ja omalaatuisen huumorin ystäville (mm. kirjan
 aloitusstrippi kertoo kaiken olennaisen Bronte-sisarusten kirjoista...)
Umbrella
 Academy oli viihdyttävä meille jotka pidimme Grant Morrisonin Doom 
Patrolista yms. eli varsin surrealistista supersankarimenoa. Ei 
kuitenkaan suositella niille joille genre ei ole tuttu. Anya's Ghostia 
sen sijaan suosittelen kaikille, venäläissyntyinen teinityttö USAssa 
kohtaa sata vuotta aiemmin kuolleen irlantilaistytön haamun, ja ystävyys
 alkaa hyvin mutta kaikki ei olekaan ihan sitä miltä 
näyttää...jännitystä, huumoria, teiniangsteilua ja siirtolaisangsteilua 
erinomaisesti toteutettuna.
Vähemmän kuvitetuista 
kirjoista Rekolan esseillä jatketaan vanhaan malliin ja Kyröstäkään ei 
tarvinnut mieltä pahoittaa että olisi tehnyt jatko-osassa eri tavalla 
kuin ensimmäisessä. Verrosen uusi kokoelma tuli luettua vauhdilla ja 
taattua laatua sekin on vaikken ihan parhaimpiinsa nostakaan.
Luutarha
 on ensimmäinen Vainosen kirja jonka olen lukenut eikä sen lukeminen 
pian Verrosen jälkeen oikein toiminut, niin selkeästi näistä tuli 
Verrosen varhaisempi, enemmän spefiä ja kauhua arkirealismiin sekoittava
 tuotanto mieleen, ja vertailussa Vainonen jäi tappiolle. Pari ihan 
sympaattista tarinaa tästä nousi mutta...
Grimesin The 
Man With a Load of Mischiefiin suhtauduin aluksi hieman varautuneesti, 
modernin brittiläisen klassisen arvoitusdekkarin kirjoittaja kun on 
amerikkalainen ja amerikkalaisten brittitulkinnat tapaavat olla vähän 
turhan "twee" tai uskottavia kuin Dick van Dyken aksentti Maija 
Poppasessa. Ja niin tässäkin alkupuolella vielä tökki vastaan se jatkuva
 englantilaisuuden alleviivaus ja ominaispiirteiden viljely ihan koko 
ajan, mutta niin vain tarina ja henkilöt onnistuivat vetämään mukaansa 
että kokemus oli positiivinen ja Grimesin seuraaviakin kirjoja pitänee 
lukea joskus (kuittaan tämän kirjan So American -haasteeseen koska 
amerikkalaisuus tulee kuitenkin läpi tapahtumapaikasta huolimatta).
Se
 varsinainen britti, Evelyn Waugh, oli taas omalaatuinen lukukokemus. 
Olen yhden Waughin, Handful of Dustin aiemmin lukenut ja vaikka sitä 
merkillisesti nimitettiinkin komediaksi niin minusta se oli lähinnä 
ahdistava tragedia. Eikä tämäkään näyttänyt olevan aluksi parempi, 
Waughilla näkyy olevan hyvä kyky päästä ihoni alle. Mutta tällä kertaa 
sitä huumoriakin löytyi (tosin nettiselailun perusteella jotkut muut 
hermostuivat kirjan keskivaiheilla löytyvistä lukuisista 
yltiörasistisista kommenteista joita eri henkilöt laukovat). Loppujen 
lopuksi hauska ja viihdyttävä katsaus brittiläisen yhteiskunnan eri 
kerroksiin ja ilmenemismuotoihin, vaikka olisikin myös vahva argumentti 
olla jäämättä kaipaamaan vaikka Iso-Britannia vajoaisi mereen huomenna.
Eurooppa-haasteessa
 kummitteli Tanskan mentävä aukko ja kun olen melkein onnistunut 
säilyttämään skandinaavi-dekkarineitsyyteni (yhden Marklundin olen 
lukenut vuosia sitten) niin kun vastaan tuli sitten perinteistä 
proosakirjallisuutta Tanskasta niin pitihän se sitten lukea. Ja eikös 
vain Veljbyn pappi ollutkin protodekkari 1800-luvulta, ei niiltä kai voi
 välttyä. Blicher on ilmeisesti tanskalaisen kirjallisuuden klassikkoja 
ja nuo kaksi pienoisromaaniaan tai laajaa novelliaan olivat ihan 
mainioita, Pitäjänlukkarin päiväkirja hyppi ajassa ja paikassa vähän 
turhan laajalti ollakseen hyvä kokonaisuus vaikka tapahtumat ja kerronta
 olivatkin periaatteessa kiinnostavia, ja Veljbyn pappi siis varsin 
tehokas rikoskertomus jossa oli tyylillisesti näkyvissä myös 
goottilaisen kirjallisuuden vaikutus vaikka Blicher realisti onkin.
Giden
 Immoralist oli minusta aika tylsä, varmasti aikanaan ihan merkittävä 
jne mutta ei nyt jaksanut kiinnostaa eikä ole Pastoraalisinfonian tai 
Ahtaan portin tasoinen. Sosekin Botchan taas oli oikein viihdyttävä 
kuvaus omalaatuisesta ja äkkiväärästä opettajasta, ja vaikka Sosekia 
pidetäänkin modernin japanilaisen kirjallisuuden isänä ja tässäkin 
kirjassa otetaan rivien välissä kantaa japanilaisen kulttuurin 
erinomaisuudesta länsimaiseen verrattuna, niin jotenkin tästä tuli 
mieleen Mark Twain... 
Pari näytelmää myös. Rikhard
 II ei varmaan kenenkään mielestä ole Shakespearen pääteoksia, 
historiallisessa kuningasdraamassa on siellä täällä jotain ihan hyviä 
pätkiä vaikken henkilöistä tai näiden tekemisistä niin kiinnostunutkaan.
 Six Characters sen sijaan taidetaan lukea Pirandellon pääteoksiin, ja 
hämmentävä näytelmä se kyllä on: kuuden hahmon joukko jotka ovat 
menettäneet kirjoittajansa kesken tarinan ilmestyvät keskelle 
näytelmäharjoituksia pyytämään että teatteriseurue toteuttaisi heidän 
tarinansa...kimuranttia metafiktiota siis. Olisi kiinnostava kyllä nähdä
 tämä myös esitettynä...
 
1 kommentti:
Hah, tuo Brontë-strippi on niin loistava että pakko panna se Facebookiin!
Lähetä kommentti