Aku Ankka tanssahteli maailmaan vuonna 1934 lyhytanimaatiossa Viisas
kana kananen, josta hahmo napattiin sivuhahmoksi lukuisiin
Mikki-piirrettyihin, hahmon impulsiivisuus, lapsellisuus ja
äkkipikaisuus sopivat hyvin vastapariksi rauhoittuneelle Mikille (esim.
Puistokonsertti ja Orpojen hyväksi ovat tärkeitä varhaisia rooleja
Akulle). Tuota pikaa Aku alkoi nousta jo elokuvien keskipisteeksi.
Samanlainen
kehitys tapahtui sarjakuvissa, Floyd Gottfredson nappasi Akun
pikkurooliin Mikin oma sanomalehti -tarinaan jo 1935 ja isompiin
rooleihin joihinkin myöhempiin tarinoihin. Ja vuonna 1938 Al Taliaferro ja Bob Karp aloittivat Aku Ankka -sanomalehtistrippien tekemisen (jatkaen strippien tekemistä vuoteen 1965 saakka).
Noita
sarjakuvia olen nyt lueskellut sekalaisina Aku Ankka päivästä päivään
-kokoelmina (kukin kirja kokoaa yhden vuoden päivästripit, ja vuodet
1938-53 on julkaistu) ja joitain huomioita tulee mieleen. Näihin
aikoihin Gottfredsonin Mikit ovat pitkiä seikkailutarinoita jotka
jatkuivat viikkokaupalla vaikka Gottfredson toki osasi rytmittää tarinat
niin että yksittäiset stripit olivat myös toimivia gageja. Aku-stripit
taas panostivat täysin hetken komiikkaan, ne olivat kaikki yksittäisiä
gageja. Joitain epämääräisiä jatkumoja kehiteltiin aika ajoin viikon tai
kahden mittaisiksi (Aku ja pojat lähtevät etsimään aarretta, Mummo
tulee kylään tms) ja sitten yhdestä aiheesta kehiteltiin useita gageja
mutta jatkuvuus oli kuitenkin varsin löyhä.
Kun näitä luin ison
kasan kerralla niin kiinnitin myös huomiota siihen kuinka vähän näissä
onkaan pysyviä elementtejä. Hahmon luonne ja pukeutuminen pysyi
suunnilleen vakiona, samoin auto, mutta muuten asioita muuteltiin aina
kunkin yksittäisen stripin tarpeisiin. Muita vakiheiloja ei ollut kuin
jossian vaiheessa sarjaa esitelty Iines, mutta toisaalta Aku flirttaili
paljon kaikkien tyttöjen kanssa (ja Taliaferro osaa kyllä aikakautensa
tyttöpiirtämisen taidon), silloin kun Iines oli paikalla siitä voi ottaa
vitsin mutta kun Iines ei ollut paikalla niin käytös ei viittaa
vakisuhteeseen...
Asuntoa vaihdettiin kuin paitaa, joskus oltiin
omakotitalossa, joskus kerrostaloasunnossa, joskus asuntolassa ja
lukuisia vitsejä väännettiin myös asunnonetsimisestä (oletettavasti
asuntopula oli iso juttu). Joskus pojat asuvat Akun kanssa, joskus eivät
(asuntomuodosta riippumatta), ja kotieläimiäkin on vaihteleva määrä:
lemmikkikoirana on joskus Pulivari, joskus sellainen spanielin näköinen
(tai jonkun, en tunne koirarotuja) ja taisi niitä olla muitakin.
Ja
ne työpaikat. Erityisesti Aku toimii myyjänä, ovelta ovelle tai sitten
omassa kaupassa, mutta myyntiartikkelit vaihtelevat ja yrityksetkin ovat
yhden päivän stripissä yhden vitsin tarpeisiin ja sitten niitä ei enää
nähdä.
Oikeastaan ei tule mieleen yhtään muuta strippisarjakuvaa
jossa jatkuvuuteen suhtaudutaan näin välinpitämättömästi, erityisesti
kun sekä jutut että piirrokset ovat kuitenkin vahvasti realismiin päin
kallellaan. Taliaferron ja Karpin Aku on jokamies joka elää ikuisessa
nykyhetkessä, menneisyys ja tulevaisuus haittaisivat hahmoon
samaistumista.
Mielenkiintoista oli myös huomata kuinka urbaani
tämä sarja olikaan. Akun ensifilmi sijoittui maaseudulle ja Mikin
alkuvaiheiden elokuvissa ja sarjakuvissa oltiin usein korostetusti
maaseudulla josta siirryttiin sitten joko seikkailemaan maailman
erämaihin tai sitten kotoisaan omakotilähiöön niin Aku on huomattavasti
korostetummin kaupunkilainen kaduntallaaja, sarja vilisee kerrostaloja,
uusia muoteja ja keksintöjä ja monissa stripeissä korostetaan ahtautta.
Maaseutu on korostetusti muualla, joko sinne mennään itse tai sitten
Mummo tulee vierailulle mutta se ei ole tämän jokamiehen tyypillinen
elinalue.
Aikanaan sitten hahmoa kehitettiin uusiin
tarpeisiin. Carl Barks ja muut tekivät pitempiä tarinoita
sarjakuvalehtiin ja usein pehmensivät hahmojen luonteita, ja vaikka
jatkumon löysyys pysyikin tyypillisenä piirteenä myös sarjakuvalehdissä
niin ihan näin vapaata se ei ollut. Barks myös kehitti Akulle
satumaisempia piirteitä, tavattoman epäonnisena kohelona tai oman alansa
armoitettuna mestarina joka onnistuu kuitenkin hybriksessä tuhoamaan
itsensä, ja toi seuraksi uusia erikoislaatuisempia hahmoja (Roope-setä,
Hannu-serkku, Pelle Peloton) joiden vetämät tarinat eivät enää olleet
tavallisen kaduntallaajan arkea. Ja vaikka myöhemmätkin tarinat monesti ovat oman aikansa lapsia niin ihan niin tiukasti ajassaan ne eivät olleet kuin sanomalehtisarjakuvat.
Lisää osumia seitsemän sarja -haasteeseen ja Disney-sarjiksista olen kirjoittanut aiemmin täällä ja täällä.
2 kommenttia:
Kiinnostava teksti. Aku on suursuosikkini, kuten varmaan aika monen muunkin suomalaisen. Viikottainen lehti tuli luettuna tarkkaan noin vuosina 1992-2000, ja sen jälkeen satunnaisemmin. Don Rosa on ehdoton ankkakuninkaani, ja heti alkoikin itse asiassa tehdä mieli lukaista joku hänen pitkä stoorinsa läpi... :)
Minulla ei oikein yksittäistä suosikkitekijää ole, tyylien kirjo on sen verran laaja ettei esim. tätä Taliaferroa ja Rosaa voi oikein verrata keskenään, lähtökohdat ja tavoitteet ovat täysin erilaiset...
Suosikkihahmostani pitänee blogata jossain vaiheessa jahka tulee joku sopiva kirja kohdalle :)
Lähetä kommentti